Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92i57ř88í 83Ž19a64m53b64o83c81h 5203903480951

Zajimavý průzkum přinesl Teplický deník.Nevím nakolik je správně udělán , ale ptá se na zmírnění zákona a většina obyvatel je pro, ANO se spletlo:, když smetlo zákon v 1. čtení - nevím, jak mohli uvěřit 31letému ministrovi. No spíše poslechnout Babiše. Holt nedemokratické hnutí - všichni kromě šéfa jsou jen do počtu - ač si to přiznají či ne.. https://teplicky.denik.cz/zpravy_region/osobnosti-regionu-protikuracky-zakon-se-osvedcil-rozhodne-ho-neruste-20180529a.html

0/0
8.6.2018 21:12

J20i69ř36í 75Ž47a36m91b63o52c48h 5153503360141

Děkuji velmi p. Rostislavu Cahovi za příspěvky v této diskuzi , které byly nesmírně přesné a fundované a mohu je všechny podepsat - takže jsem nemusel odpovídat já. Odborná vysvětlení v diskuzi jsou fajn, samotný článek však musí být spíše popularizující bez přehnané odbornosti, která by neumožnila čtenářům pochopit podstatu.

Můžete se v pondělí těšit na článek na obdobné téma - o prezentaci výsledků průzkumu Ipsos o protikuřáckém zákonu, přinese hodně překvapivou analýzu

+2/0
3.6.2018 12:48

K27r12y61š78t60o33f 65L64a76n58í83k 1519180475245

to je normalni chovani u nejistých lidi, pripadne u tech, kteří udelali nespravne rozhodnuti a vedi o tom. potom si lzou do kapsy a snazi se sebe i ostatní presvedcit i nepravdivymi, upravenymi nebo nesouvisejícími argumenty.

+1/0
1.6.2018 14:20

R84o43s12t17i34s35l34a91v 31C69a48h38a 6143497787681

BTW, KARMA jako hrom! Vcera jsem mel podobne postrehy, se kterymi jsem se podelil jen s kolegy. U pana ministra to neprekvapi, vzdyt je to jen zpivajici pravnik...

Jen to dokazuje, ze znalosti matematiky jsou dulezite i pro humanitne vzdelane lidi.

Ale zas na druhou stranu, nemuzeme rici, ze by pan ministr lhal, jenom muzeme rici, ze nemluvi pravdu, nebo-li nespravne interpretuje statisticky.

+2/0
1.6.2018 13:29

M37i48c46h80a29e40l39a 24P40l55a92n77á 2903957283537

Ono je to právě smutné, součástí kurikula na právnických fakultách je i statistika včetně metodologie. Ten člověk z toho musí mít zkoušku, ale přesto z něj padají takové perly.

0/0
1.6.2018 14:36

R49o64s62t71i47s29l78a91v 77C68a56h89a 6833367607361

nezda se, ze by meli statistiku

https://www.prf.cuni.cz/doporuceny-prubeh-studia-hpravo2017-17-18-html.html

Narazil jsem na pravnika, ktery neumel procenta ani spocitat. Mel cast, celek a neumel urcit procento.

0/0
1.6.2018 14:44

M79i25c23h68a11e42l67a 54P13l86a75n78á 2413557113357

Tak koukám, že teď tam není, ale jistě ještě loni byla. Procenta se učí už na základce, není to žádná věda.

0/0
1.6.2018 19:23

R51o94s87t48i85s16l30a18v 69C53a13h60a 6823487397131

No prave....

+1/0
1.6.2018 19:24

M93a65r97i75e 82K58r52š16k95o18v67á 6590525107605

Takové výzkumy nejsou vůbec věrohodné, za prvé se jich zúčastní většinou jen pár tisícovek lidí a za druhé neopírají se vůbec o nějaká zdokumentovaná fakta. Jedná se možná jen o ústní blábol. Takže podle mě je úplně jedno co pan ministr pronesl, pravda bude někde na půl cesty. Navíc si myslím, že dělat nějaké závěry po roku je velmi brzy. Chtěl si jenom dokázat , že Zákaz kouření byla dobrá věc. Pohybuji se hodně mezi lidmi, je mezi nimi i dost kuřáků, nevím o žádném ,že by s tím chtěl v dohledné době skoncovat....

+3/0
1.6.2018 12:44

R31o67s31t48i88s48l21a50v 72C93a14h98a 6573397177711

coz o to, ony mohou byt pomerne verohodne, ale pan ministr ten vyzkum neverohodne interpretuje.

1) NIKDY neni vysledkem cislo, ale spise interval v zavislosti na velikosti statisticke chyby

2) Pokud se interval z roku 2016 a 2017 prekryva, tak o nejakem poklesu nelze mluvit, statisticka chyba je vetsi nez pripadny rozdil mezi stredy intervalu.

+2/0
1.6.2018 13:06

J64i57ř71í 83Ž74a57m35b51o92c51h 5803523770481

díky za všechny vaše příspěvky v diskuzi

+1/0
3.6.2018 12:50

R69o65s68t92i80s92l60a10v 49C64a82h25a 6353807777581

Ja jsem rad, ze o tematu nekdo napsal, nebot podobne manipulace politiku vidame casto a malokdo si uvedomuje, v cem nemaji politici pravdu...

0/0
3.6.2018 13:28

R94o75s88t45i13s12l80a25v 84C73a42h79a 6553467667681

Proti tomuto: "což je až amatérsky chybná formulace, nejedná se se o pokles o 3,4 % ale o pokles 3,4 procentního bodu. Což je něco zcela podstatně jiného."

bych zas tak zasadni vyhradu nemel. Procentni body jsou vymysl ekonomu. K tem hodnotam lze totiz pristupovat take jako k cislu s jednotkou. Rozdil 0.5 kg mezi hmotnosti take neuvadime v kilogramovych bodech.

Horsi je, ze ty vyzkumy maji nejakou statistickou chybu na urovni cca 2%. Porovnani dvou pruzkumu, kde dojde k poklesu o 3.5 procentniho bodu je pokles vramci statisticke chyby, tedy neprokazatelny. To nemluve o tom, ze v CT udelali graf za nekolik let a vypadalo to, ze v roce 2017 bylo vice kuraku nez v roce 2015.

+1/0
1.6.2018 11:32

R71o34s33t48i39s63l58a23v 20C63a17h16a 6113597327531

k prvni casti jeste citace z wiki:

Zejména v ekonomice a u ekonomických ukazatelů se místo důsledného uvádění základu používá k rozlišení původně anglický termín „procentní bod“, používaný pro aritmetický rozdíl dvou hodnot vyjádřených v procentech stejného základu.

0/0
1.6.2018 11:39

J72i43ř56í 15Ž62a41m44b67o83c53h 5173173600801

Ano, podle té zprávy bylo opravdu před dvěma lety méně kuřáků než je jich dnes

0/0
1.6.2018 19:13

J53a13n 97P24a52v10e56l 8383282408276

Tam kde jedete v číslech, více méně souhlasím, ale je potřeba říci, že ministr mluví pro veřejnost a pro většinu lidí není mezi procentem a procentním bodem nějaký rozdíl.

Nicméně, nějak jsem nepochopil, proč jste napadl jeho tvrzení o poklesu nemocí z kouření. Co vím, nějaké nemocnice to statisticky prokázaly.

0/0
1.6.2018 10:21

T74o34m48á94š 73B24r35y51k87n16a22r 1885617153402

přesně tak. Dle ÚZISU jednoznačný pokles akutních infarktů....čili jen tak dál R^:-)...u rakoviny plic se ten pokles projeví samozřejmě až po několika letech platnosti protikuřáckého zákona.

+1/0
1.6.2018 10:56

K89a65r63e85l 56J51a62n39d20a 5142186851166

To jako se zákonem zakázaly infarkty? Vždyť z toho blogu vyplývá, že statisticky není nic prokázané - a když není prokázán pokles kuřáků, tak jak můžete tvrdit, že zákon snížil počet infarktů. A jestli se snížil počet infarktů, tak není jasné z jakých příčin.

+5/0
1.6.2018 11:25

J31i95ř43í 24Ž26a86m86b17o94c71h 5203393800651

Nepochopil jste, nenapadl jsem fakt, že nemocnice reportují nižši náklady na nemoci způsobené převážně kouřením, ale to, že ministr bez jakýchkoliv důkazů to politicky účelově přisuzuje účinkům protikuřáckého zákona.

Jsou to domněnky, lze najít tisíc stejně relevantních "vysvětlení" které bez důkazů nemají váhu. Už samotný pokles počtu kuřáků by toto přinášel jako důsledek, ten dle mne také není průkazný.

A navíc a to je hlavní - i kdyby byl takový pokles počtu kuřáků - kdo dokázal že pokles počtu kuřáků je způsoben působením tohoto zákona a ne něčím zcela jiným? Tato studie ne

+3/0
1.6.2018 11:30

J71a74n 41P23a46v18e22l 8203892748426

Korelace tam je. Samozřejmě, ne sto procentní, ale vzhledem k tomu, že nám není známá žádná jiná událost, která by to mohla způsobit, s vysokou pravděpodobností známe příčinu (neznám studie, nevím jak se počítalo byť i se statistickou chybou)

0/0
1.6.2018 11:39

R83o75s22t94i38s90l65a37v 29C29a90h71a 6963727737281

Korelaci muzete najit mezi kdecim. Korelace jste neznamena pricinou souvislost.

Muzete vysvetlit, proc mez roky 2015 a 2016 narostl pocet kuraku? Byla snad nejaka propagacni akce? ;-D Podle grafu v CT je pocet kuraku v roce 2017 vetsi, nez v roce 2015.

+2/0
1.6.2018 11:48

J32a93n 93P53a56v74e85l 8903642778906

Mluvme o statistikách se správným vzorkem. Statistika kuřáků je asi zatraceně nepřesná. Statistika nemocnic o počtu infarktů je, podle mě, zatraceně spolehlivá, obvzláště když se dají dohromady data z více nemocnic. Pokud, plácnu, deset nemocnic z různých krajů vykáže pokles infarktů, asi se něco stalo

0/0
1.6.2018 12:24

R70o77s92t20i16s68l81a42v 21C74a22h66a 6803547117611

z teto statistiky:

http://reporting.uzis.cz/bm/index.php?pg=statisticke-vystupy--morbidita--incidence-dle-diagnoz--incidence-akutni-infarkt-myokardu&region=cr&year=0

vyplyva jednoznacne, ze pokles hospitalizaci ma DLOUHODOBE sestupny trend. Jinymi slovy - pripisovat pokles POUZE protikurackemu zakonu je naprosto chybne.

+2/0
1.6.2018 12:56

R45o79s12t44i49s71l88a88v 26C95a31h85a 6183887317391

opr: pocet hospitalizaci ma dlouhodobe sestupny trend, nikoliv derivace (pokles).

0/0
1.6.2018 13:03

J59a10n93a 58K35o18c84i12a25n39o61v53á 6203372230976

to je jedna věc, druhou je, že takové přetrhdílo bude všemi desíti pro povinnou maturitu z matematiky, že prý její znalost rozvijí logické myšlení

+2/0
1.6.2018 5:59

S54t22a49n20d61a 43N50o97v87á14k 8939193476954

:-)......Já s Vámi vřele souhlasím. Nevím to přesně,ale když prohlásí, že umřelo 160 000 kuřáků na následky kouření, tak to je pro mně báje. To ví u každého umrlého, že byl kuřák, měli ho na pitevním stole, jak to mohou tak přesně zjistit? R^R^R^

0/0
31.5.2018 22:23

J33a31r53o81m16í80r 59H51l36u36b94e10k 2296200194451

Oni plácají všichni, jeden vedle druhého. Nějaké kupecké počty jim jsou zcela cizí, přičemž mají daleko přesnější informace, než já. Jen tak odhadem jsem spočítal, že stát vybere ročně na spotřební dani z kuřiva cca 209 miliard Korun. To byl výpočet postavený na údajích z roku 2014, od té doby se to podstatně změnilo. K tomu ještě 21% DPH. Do zdravotního systému šlo v roce 2016 264 miliard korun, takže kuřáci by jej zaplatili komplet. Říkal jsem lékařům, já za to nemohu, že vám stát nic nedá z toho, co na kouření vybere, když mi nadávali, že kouřím. Ale to je již o něčem jiném.

+12/−1
31.5.2018 20:14

R78a87d82i32m 40N95o48v20á77k 9260582955698

Hlavně plácáte vy.

Čísla máte úplně mimo.

Loni stát vybral na spotřební dani celkem 162,8 miliardy Kč

Tu si pletete s daní na tabákové výrobky. Zahrnul jste tam i paliva (benzín, nafta), alkohol a podobné věci.

Spotřební daň z tabáku činila v roce 2014 celkem 44,7 miliardy korun.

Za tabák se vybere směšně málo, na to co stojí pak jeho následky.

Ale kuřáci stále živí fámu, že daněmi vydělá více, než uškodí.

zdroj, výběr 2014 tabák

http://zpravy.e15.cz/domaci/ekonomika/stat-loni-vybral-mene-na-spotrebni-dani-z-tabaku-1170177

0/0
1.6.2018 11:06

R31o24s74t63i28s15l40a10v 38C31a41h48a 6123857227251

No Vy placate taky, protoze jste do sveho srovnani vyberu dane a nakladu leceni nezapocital "usporu" duchodoveho systemu.

0/0
1.6.2018 11:34

R61a24d40i87m 52N35o15v36á25k 9640372825428

to je vtip doufám.

Za prvé jsem vůbec nic konkrétního ohledně nákladů nepočítal. Na to jsou celé studie, kolik vlastně to léčení následků tabáku stojí. Navíc to nejsou jediné náklady spojené s tabákem.

Za druhé. To, že se díky úmrtnosti ušetří na důchodech je jako černý humor dobré, ale pak máte protipól invalidní důchody v souvislosti s následky tabáku atd. A to je taky tak obšírné, že najít si data a "selským rozumem" to spočítat je dost nad rámec toho zde.

Myslím, že je z mé reakce jasně vidět, že zastánce kouření téměr pětinásobně nadhodnotí výběr z tabáku. A o to především jde.

Obhajujete nesmysly.

0/0
1.6.2018 12:24

R14o89s31t63i81s14l22a29v 45C10a14h78a 6453497667501

Proc by to mel byt proboha vtip? Chcete snad zpochybnit tvrzeni, ze kuraci umiraji drive?

Poohledl jsem se po internetu a nasel jsem toto tvrzeni:

Každý rok umírá v ČR zhruba 100 000 lidí, z čehož 18 000 lidí zemře na následky kouření, což je jako vymření jednoho okresního města. V průměru tak na kuřáctví umírá 350 lidí týdně. Svou závislostí se kuřák připraví v průměru o 15−18 let svého života.

http://www.anamneza.cz/Statistiky-koureni/clanek/78

Pokud budeme brat ta cisla do uvahy, zjistite, ze kazdy kurak usetri duchodovemu systemu cca 1.5 milionu korun, coz uz je zasadni cislo.

Pri 18 tisicich umrti rocne muze byt uspora pro penzijni system na urovni 27 miliard kazdy rok.

+1/0
1.6.2018 12:46

R82a37d19i35m 94N25o11v28á17k 9270952185478

Patrně jste se uklepl při psaní. Úspora by byla desetkrát menší. Takto vychází důchod na jednoho 125.000 měsíčně. Jde tedy o teroretickou úsporu 2,7 miliardy.

Jenže máme průběžbý systém, který co vybere, to se i se zadlužením ještě navíc vyplatí. Po zemřelém nám ubyde výdajová položka, ale nezůstanou peníze (což jste ani netvrdil).

Ale, pokud zemře v produktivním věku, což se u kuřáků taky stává, tak nám ubývá výběr i ostatních daní, nejen spotřební a hlavně do sociálního. Těžko říct jaká je křivka úmrtnosti kuřáků v průběhu času oproti nekuřákům. Pak by bylo třeba započítat nejen kolik se ušetří, ale kolik se nevybere.

Vlastně by to bylo umři si, ale ne dřív, než půjdeš do důchodu.

Ale jak jsem uvedl. Jde mi o fámu, jak moc se vybere a jaký to má přínos.

0/0
1.6.2018 13:16

R48o63s77t57i66s33l40a20v 84C30a80h10a 6953257247351

Patrne uz neumite ani pocitat:

duchod 12 tisic (dnes prumer) znamena rocne 144 tisic, za 10 let (konzervativni dolni odhad oproti te dobe prumerne zkraceneho zivota) znamena 1.4 milionu. Atd. 27 miliard.

0/0
1.6.2018 13:25

R18a17d84i47m 85N41o36v27á56k 9470872875138

Psal jste 27 miliard každý rok.

0/0
1.6.2018 14:32

R55o63s18t14i80s95l46a36v 31C77a26h36a 6393977177381

no vzdyt ano. Jeden clovek usetri systemu 1.5m, rocne jich umre 18000, tedy celkem 27 mld. Je to slozite?

1500000*18000=27000000000

0/0
1.6.2018 14:42

R35a98d10i86m 91N97o20v21á69k 9610162365598

Sám jste spočítal, že jeden mrtvý ušetří systému na výdajích 144.000 ročně.

Sám jste spočítal, že ZA DESET LET systém na jednom mrtvém ušetří 1,5 mil.

Podle vašich čísel je to 18.000 x 144.000 = 2.592.000.000

Tak proč teď tvrdíte, že jeden mrtvý ušetří 1,5 mil. ročně?

Se nevyznáte ve vlatních číslech?

0/0
1.6.2018 15:36

R10o28s45t52i17s38l65a71v 95C24a28h77a 6983857387681

Vy mate asi problem chapat.

KAZDY ROK umre cca 18000 lidi na nasledky koureni. V prumeru by kazdy z nich za 10 let zivota navic v duchodu vycerpal 1.5 mega, tj. ti, co umrou letost, usetrili v budoucnu systemu 27 mld., ti, co umrou pristi rok, dalsi 27 mld. atd.

A nebo to muzete pocitat tak, ze ti, co umreli loni, usetri JEN letos 2.6 mld., ti, co umreli predloni, usetrili JEN letos 2.6 mld., atd. po ty, co umreli v roce 2008, kteri usetri JEN letos 2.6 mld. A mate zase tech cca 26 mld.

0/0
1.6.2018 15:43

R21a55d43i29m 88N30o48v87á10k 9200562535968

Ano ušetří jen 2,6 mld.

Nepsal jste kumulativně za deset let.

Vzhledem k tomu, že to je průběžný systém to ani není až tak počitatelné.

Nemůžete na počátku sčítat úsporu i za další roky. V období deseti let by jste musel počítat s devalvací a podobně. Proti té by zase šlo prodloužení věku nekuřáků, změna délky produktivního věku atd.

Správně to počítáte až v tom posledním odstatvci.jen 2,6. Vypadnou vám ti co by se počítali už přes deset let a naskočí zase nově zesnulí. A zase je úspora 2,6 pro ten systém.

Reagoval jsem na to vaše v závěru

"Pri 18 tisicich umrti rocne muze byt uspora pro penzijni system na urovni 27 miliard kazdy rok."

už jen, že první rok by teoreticky bylo 2,6, druhý 5,2 ...

A teprve po deseti letech je to teoreticky 26, ale systém to stejně pocítí jen jako 2,6. Nikdy jinak.

0/0
1.6.2018 16:02

R43o29s89t19i75s30l58a79v 82C32a69h50a 6653397837801

Boze, Vy jste uplne natvrdly.

Tak jinak. Pokud rocne umre 18000 lidi v dusledku koureni a tito lide by zili v prumeru o 10 let dele, tak mame realne letos o 180 tisic lidi (potencialnich pobiracu duchodu) mene - ti co na to umreli v poslednich desti letech. Kazdy z nich by mel v prumeru duchod cca 144 tisic za rok. Dohromady by brali 144 tisc*180 tisc=25.92 mld. duchodu. LETOS. Pristi rok znovu. atd.

0/0
1.6.2018 16:05

R19o91s22t81i51s58l15a72v 17C70a79h79a 6573517957801

Mohu se Vas zeptat, co jste studoval, pokud jste studoval?

0/0
1.6.2018 15:45

R22o74s62t94i38s67l32a64v 78C87a38h33a 6723777327901

Spotrebni dan z tabaku je za rok 2017 56 mld. pripoctete DPH.

V roce 2011 byly podle ministerstva zdravotnictvi naklady na lecbu kuraku 6 mld., podle lekaru desetinasobne.

Kdyz sectete Vase cislo za spotrebni dan, prictete DPH, prictete uspory duchodoveho systemu, tak zjistite, ze naklady na lecbu kuraku jsou mensi. To nemluve o tom, ze treba infarkt je dusledkem rady faktoru, z nichz koureni je jeden z nich, dalsim muze byt stres, nezdravy zivotni styl (obezita napr.), atd.

+1/0
1.6.2018 16:32

Žebříčky

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz